Orvosi tanulmányait szakította meg a Columbia Egyetemen a szobrászat kedvéért. Az esti művészeti iskolát európai és ázsiai utak követték, ami tovább mélyítette Noguchi identitását: japán-amerikai szülők gyermekeként önmagára, majd munkáira egyaránt a keleti és nyugati világ közötti kapocsként tekintett.
Szobrász volt, de tájépítészként, díszletés bútortervezőként is megmutatkozott a tehetsége. Legyen szó köztéri szoborról, az Unesco párizsi székházának kertjéről vagy bútorról, minden tudásával a japán esztétika és a modernizmus egyesítésére törekedett.
Az 1930-as években készítette el első dohányzóasztalát a Museum of Modern Art igazgatójának ajándékba, majd egy kritika nyomán, miszerint bárki képes háromlábú asztalt tervezni, átdolgozta a designt. Így jött létre a kultikus bútor két azonos faelem egymásra fordításával és az ezekre három ponton támaszkodó üveglappal.
Mint a kövek a japán kertben, a három organikus elem az egyensúlyról és a harmóniáról, a kortárs szobrászat és a mindennapi élet találkozásáról szól. Elévülhetetlen Noguchi érdeme. A posztmodern stílus maradt, a fa felhasználása azonban bővült az idők folyamán, így az asztal ma már világos juhar, dió és fekete kőris változatban is kapható.
Noguchi asztala a sztártervező George Nelson egyik cikkében tűnt fel. Sikerén felbuzdulva az 1940-es években a Hermann Miller gyártani kezdte a tengerentúlon, míg Európában a Vitra jegyzi.
szöveg: FÜZESI ZSUZSA fotó: HERMAN MILLER, ARCHÍV
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2024 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat