Nem a márka a lényeg, hanem a legjobb választás
A kutatás eredményei szerint a magyarok 73%-a csak nagyon megalapozottan, hosszas keresgélés után (38%), vagy a korábban használt termékkel kapcsolatos tapasztalatai alapján (35%) választ és vásárol új elektromos készüléket. A középkorú férfiak az átlagnál nagyobb arányban szánnak energiát az utánajárásra, tanulmányozásra, a diplomások körében pedig kiugró ez a hozzáállás (55%). Mindössze a megkérdezettek 4%-a tartja magát márkahűnek, így egyáltalán nem jellemző, hogy ragaszkodnak a már korábban bevált gyártóhoz. Mindezt alátámasztják a Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai is, terméktesztjeiket túlnyomórészt férfiak böngészik, a nagyobb beruházások előtt akár több száz modell eredményeit is figyelembe véve.
Választási szempontok közül még mindig az árra vagyunk a legérzékenyebbek, ami csak fokozódott a gazdasági környezet hatására. Míg a MediaMarkt 2021-es kutatásában a megkérdezettek 66%-a jelölte meg az árat, mint döntő szempontot vásárlásnál, addig ez idén januárban 74%-ra kúszott fel. A nők látszólag az átlagnál is jobban figyelnek a költésekre (79%), mint a férfiak (69%), a diplomások pedig kiemelkedő arányban vannak (81%). Területileg Közép-Magyarország a leginkább árérzékeny, a keleti és nyugati országrész valamivel kevésbé (70%). „Ár és a minőség nem mindig járnak kéz a kézben, a Tudatos Vásárló tesztek alátámasztják, hogy egy márkán belül nem mindig a legmagasabb árú végez az élen az összesített eredményekben. Ezért érdemes elsősorban modellt választani, és nem ragaszkodni egyetlen bevált márkához” - tanúsítja az Egyesület tesztszakértője, Füves Eszter.
Az ár mellett azonban dominánsan megjelentek más szempontok is. Az eszközök funkciói (59%) továbbra is elsődleges alapjai a termék kiválasztásának, ugyanakkor, mivel jellemzően a nagy háztartási gépek az otthonok legnagyobb áramfogyasztói, az energiaválság hatására megjelent az energiatakarékosság, mint hasonlóan fontos kritérium (57%). „Terméktesztjeinkben a kezdetektől figyelembe vettük pontozáskor az energiahatékonyságot, ezt most kiemelten keresik és értékelik olvasóink” - erősítette meg a szakember.
Szintén a fogyasztók fokozódó tudatosságát jelzi, hogy a szervizelési lehetőség és az alkatrész elérhetőség egyre nagyobb mértékben (36%) befolyásolja a döntéseiket, és egyértelműen felértékelődtek a kapcsolódó szolgáltatások is, úgymint a garancia, a beüzemelés, vagy a készülékbeszámítás lehetősége (32%). 2021-ben ezeket még csak 10% vette számításba döntési helyzetben, de ma már fontosabb, vagy legalábbis ugyanolyan fontos, mint például a termék márkája. A többféle csomagátvételi és fizetési lehetőség is meghatározza, hogy mit, mikor és hol vásárolunk, a keleti országrészben ezeknek az átlagnál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fogyasztók.
Fotó: Pixabay
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2024 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat