hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Stílusos otthonok Kislakás Inspiráló helyiségek Dekor Megoldjuk Utazás Hírek WEBSHOP

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ezeket a retró termékeket hoznák vissza a magyarok a 90-es évekből

Ezeket a retró termékeket hoznák vissza a magyarok a 90-es évekből

Elsősorban praktikus okokból használják otthon ma is az évtizedes műszaki cikkeket a magyarok, de ha zenéről van szó, erős nosztalgiát éreznek a lemezjátszó, a hifitorony és a walkman iránt.

Lemezjátszó, hifitorony kazettás magnó és walkman

Vajon mik azok a műszaki cikkek, amiket szeretnénk visszahozni 1997-ből a jelenbe? A MediaMarkt megbízásából készült reprezentatív felmérésből az derült ki, hogy a szórakoztatóelektronikánál erősen érvényesül a nosztalgiafaktor, azonban az egykori háztartási gépek labdába sem rúgnak. A megkérdezettek mintegy 20%-a visszahozna valamilyen szórakoztatóelektronikai terméket a múltból, ugyanakkor a válaszadók negyede teljesen elégedett a modern technológiával.

Ami biztos, hogy a zene a legfontosabb: a legnépszerűbb termékek toronymagasan a lemezjátszó és a hifitorony, ennél csekélyebb mértékben, de azért sokan visszahoznák 25 évvel ezelőttről a kazettás magnót és a walkmant is. Szinte senki sem sírja vissza azonban a régi mosógépet, a centrifugát és a képcsöves televíziót sem, amin annak idején a fél ország szorított Carter dokinak a Vészhelyzet című népszerű sorozatban.

A fiatalokban (18-39) él erősebb nosztalgia az analóg kamerák, walkmanek és a régi, kevésbé okos mobiltelefonok iránt, hiszen ezen termékek használata nagyban jellemezte az újra divatba jött ’80-as, ’90-es éveket. Ezek reprezentálják leginkább azt a retróhullámot, amire ráerősít a szórakoztatóipar is az utóbbi években futó, nálunk is népszerű filmekkel. Aki pedig annak idején sokat walkmanezett, az még arra is emlékszik, hogy miért kellett egy jó golyóstoll a kazetta visszatekeréséhez.

cassettes-gf690c3fd6_1280.jpg

Miért használjuk sokan a régi technológiát?

Ma is jól működik, nincs értelme cserélni –hangzik a leggyakoribb válasz, különösen a férfiak tűnnek praktikusnak ebből a szempontból; és csak a második leggyakoribb indok, hogy érzelmi okokból, az adott eszközhöz fűződő emlékek miatt tartunk meg egy-egy régi darabot. A legtöbben (minden tizedik válaszadó) a hifihez vagy a lemezjátszóhoz ragaszkodik, és általánosságban az is elmondható, hogy az iskolázottsággal együtt nő az igény az új, modernebb technológiára.

A régi mosógépet és a hifit praktikus okokból használják ma is sokan, a lemezjátszót, a walkmant és a videómagnót viszont egyértelműen nosztalgikus, érzelmi okokból. Ennek is lehet azonban gyakorlatias oka, hiszen a régi kedvenc lemezeket, családi videókat az új eszközökön már nem lehet lejátszani. Elgondolkodtató, hogy a régi centrifugáját is azért tartotta meg a legtöbb válaszadó, mert sok szép emlék és élmény köti hozzá, a megkérdezettek egyharmada pedig azért használja még ma is régi, nyomógombos mobilját, mert úgy érzi, hogy egy újabb modellt nem tudna kezelni. Arra is választ kaptunk, miért tartják meg sokan a képcsöves, ’dobozos’ tévéjüket. Azért, mert még működik.

„A szédítően gyors technológiai változások eszköz helyett egyre inkább élményt kínálnak, és többnyire a hatékonyságot tartják szem előtt, el akarják tüntetni az eszközöket, egybeépítik őket” – ad kitekintést a jövőbe Dr. Rab Árpád, az NKE Információs Társadalom Kutatóintézet tudományos főmunkatársa. „A jövőben is lesznek persze tárgyak az áruházakban, nem fognak eltűnni, de az új technológia beleolvad a környezetünkbe, ott lesz a testünkön, a ruházatunkon. Magunkon szórjuk szét a számítógépet, a mai zsebünkben lévő okostelefon annyit tud, mintha régebben egy szobányi eszközt húztunk volna magunk után. Érdekes egyébként, hogy nem a fiatalok a leginkább mobilfüggők, hanem a 30-39 éves korosztály, mert annak idején ők voltak az első mobilos generáció.”

1997: CD lejátszók, csillárok és képcsöves TV

„Az első áruházunkban berendezett hifistúdió nagy népszerűségnek örvendett, a hifitornyok mellett a képcsöves tévék és a videómagnók voltak a legnépszerűbb termékeink” – idézte fel Magyar Norbert, a MediaMarkt kereskedelmi igazgatója. „Egy akkori felmérés azt mutatta, hogy a vásárlóink fele a széles zenei választékunk miatt látogatott hozzánk, nem véletlenül volt ez a részleg mindig az áruház közepén. Érdekesség, hogy akkoriban még lámpaosztály is volt az áruházakban, az üzletek egyik sarka mennyezeti csillárokkal volt tele.”

A notebookok és a mobiltelefonok még borsos árú újdonságnak számítottak, a digitális fényképezőgépek pedig csak évek múlva jelentek meg. A negyedszázaddal ezelőtti kínálatból a nagy túlélők a Szarvasi kávéfőzők és a Hajdú bojlerek, amik ma is megtalálhatók az áruház kínálatában.

Fotó: Pixabay

2022. október 24. 11:10



hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Legnépszerűbb témák
Julianne Moore újraértelmezte a „color drenching” trendet: fával burkolt egy egész szobát!
Sztárlakások
Julianne Moore újraértelmezte a „color drenching” trendet: fával burkolt egy egész szobát!
Julianne Moore montauki otthonában a természet és a dizájn tökéletesen összeolvad. Egy népszerű trend újraértelmezésének köszönhetően a fa ural ...

Hangolódjunk az ünnepekre!
Hírek
Hangolódjunk az ünnepekre!
Karácsonykor több időt töltünk otthon, vendégeket várunk, ezért érdemes a lakásunkat is kicsit felkészíteni erre az időszakra. Lehet, hogy egy-két ...

Így dekorálnak a lakberendezők karácsonyra: less el tőlük néhány szuper trükköt!
Dekor
Így dekorálnak a lakberendezők karácsonyra: less el tőlük néhány szuper trükköt!
Kezdődjön a lakásdekorálás karácsonyra! Ha idén kifinomult, mondhatni „profi” hangulatot szeretnél teremteni, érdemes egy pillantást vetned arra, ...




EZT IS Ajánljuk
Visszatértek a ’90-es évek mintás kanapéi: ezért imádják őket a lakberendezők!
Bútorok
Visszatértek a ’90-es évek mintás kanapéi: ezért imádják őket a lakberendezők!
Újra hódítanak a színes, mintás kanapék, amelyek a ’90-es évek hangulatát idézik, igaz, ezúttal sokkal kifinomultabb formában. A lakberendezők ...

Valld be, hogy tetszenek: 5 konyhai trend a ’90-es évekből, amit nem lehet nem szeretni!
Étkezők és konyhák
Valld be, hogy tetszenek: 5 konyhai trend a ’90-es évekből, amit nem lehet nem szeretni!
Az utóbbi időben egyre népszerűbbé válnak a kilencvenes évek konyhatrendjei, ami nem véletlen, hiszen több közülük a mai modern életterekben is ...

Már vártuk őket! 5 sikkes lakberendezési trend, ami a ’90-es évekből tért vissza idén
Inspiráló helyiségek
Már vártuk őket! 5 sikkes lakberendezési trend, ami a ’90-es évekből tért vissza idén
A '90-es évek ikonikus lakberendezési trendjei újra hódítanak! Fedezd fel, hogyan tértek vissza ezek az egykori kedvencek modern köntösben, ...








Fizess elő a magazinra!

Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.



otthon.hu © 2025 – minden jog fenntartva

Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás    Játékszabályzat

Impresszum    Médiaajánlat    Előfizetés    Kapcsolat    ÁSZF

Stílusos otthonok
Sztárlakások
Kislakás Inspiráló helyiségek
Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali
Dekor
Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony
Megoldjuk
Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek
Utazás Hírek