A költözés valószínűsége a válaszadó életkorával csökken. Míg a Z-generáció tagjainak 58 százaléka fontolgatja a költözést, addig a „baby boom” nemzedékéhez tartozóknak csak 18 százaléka. Az idősebb generációk nagyobb valószínűséggel újítják fel jelenlegi otthonukat, mint a fiatalabb generációk (41%, szemben a Z-generáció 14%-ával). A saját ingatlannal rendelkezők kisebb valószínűséggel költöznek, mint a bérlők, viszont nagyobb valószínűséggel döntenek a felújítás mellett.
A fő okok, amiért a válaszadók költözést terveznek, a nagyobb hely iránti vágy (19%), az adott lakóhely elhagyása (18%), a munkához, iskolához vagy családhoz való közelebb kerülés (17%), a megélhetési költségek csökkentése (16%), és végül, de nem utolsósorban, a fenntarthatóbb életmód iránti vágy (12%). Ezek az adatok azt a növekvő tendenciát tükrözik, hogy a magyarok egyre inkább a kényelmesebb és fenntarthatóbb lakhatást keresik. „A költözés vagy felújítás mellett szóló döntést gyakran az motiválja, hogy olyan teret hozzunk létre, amely amellett, hogy esztétikus, teljes mértékben funkcionális is, és illeszkedik a lakók életstílusához” – mondja Andor Katalin, az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős Consumer and Customer Insights Managere.
Ha az otthonukról van szó, a magyarok nagyra tartják a személyes szabadságot
A magyarok 28 százaléka állítja, hogy időnként táncra perdül vagy énekel, ha egyedül van, és ötöde mondta azt, hogy olykor meztelenül járkál a lakásban. Érdekesség, hogy a férfiak (14%) a nőknél (34%) kisebb valószínűséggel énekelnek és táncolnak, amikor egyedül vannak, de nagyobb valószínűséggel járkálnak néha meztelenül otthonukban (férfiak 25%, nők 16%). A háziállat-tulajdonosok 14 százaléka állítja, hogy kiskedvencük uralja az otthonukat. Ezek az adatok azt tükrözik, hogy a magyarok otthonukra az önkifejezés és a jóllét kötetlen pillanatainak tereként tekintenek.
„Az otthon a magyarok számára nemcsak egy hely, ahol megpihenhetnek, hanem egy olyan tér is, ahol teljesen önmaguk lehetnek” – mondta Andor Katalin, majd hozzátette: „Akár a nappaliban rögtönzött táncbemutatókra, akár az otthoni szabadság érzésére gondolunk, az eredmények azt mutatják, hogy az otthoni környezet kulcsfontosságú a személyes önkifejezés és a kellemes közérzet szempontjából.”
Az IKEA Élet otthon jelentés 2023 módszertana
A felmérés 38 országban zajlott, és összesen 37 428, 18. életévét betöltött személy vett benne részt, akik országosan reprezentatív mintát alkottak. 36 országban több mint 1000 embert, 2 országban pedig több mint 500 embert kérdeztünk meg. A kvantitatív kutatást a YouGov végezte az online CAWI (computer-assisted web interviewing) módszerrel. Az adatgyűjtésre 2023 májusa és júniusa között került sor.
Fotó, forrás: IKEA
2024. május 22. 11:43
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2025 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat