„A tipográfia mindig képes úgy megragadni a figyelmet, mint semmi más” – mondta Adam Ellis grafikus és művészeti kurátor, akinek kiterjedt gyűjteménye számos reklámszerű, lenyűgözően figyelemfelkeltő posztert tartalmaz. A konceptuális művész, Jenny Holzer politikai üzeneteket vetít ki fényinstallációk formájában középületekre, hogy ugyanezt a hatást érje el. „Egyesült emberek ne engedjétek, hogy a gonosz befészkelje magát az elmétekbe” – állt egy 2023-as munkáján, amelyet a washingtoni Hirshhorn Múzeum falára vetített ki. Egy 2012-es interjúban Holzer elmondta, hogy célja olyan tartalmakat bemutatni a közönségnek, amelyeket nemcsak a művészeti közeg, hanem az átlagemberek is megérthetnek.
Adam ezt még tovább gondolta, és azt mondta: „Miközben ösztönösen olvassuk az üzenetet, a betűk és szavak csábító formái és ritmusai képesek valóban életre kelteni azt.” És tényleg, a „szóművészet” vagy más néven tipográfia nemcsak a szöveg szó szerinti jelentésének közvetítésére használható a képzőművészetben, hanem arra is, hogy formát, textúrát és dinamizmust vigyen egy adott térbe, legyen az egy középület vagy egy otthonos nappali.
A tipográfia művészeti gyökerei részben a nyilvános terekben használt grafikai szövegekből erednek. A reklámok és feliratok a színeket, formákat és méreteket narratív célokkal kombinálják, legyen szó meggyőzésről, politikai üzenetről vagy oktatásról. Mindig is tudtuk, milyen ereje van a szövegnek.
A tömegkommunikáció és a reklám fejlődése inspirálta a posztmodernista és a pop-art mozgalmakat, amelyekben olyan művészek, mint Roy Lichtenstein és Ed Ruscha, merész színekkel kombinálták a szavakat és képeket, hogy szórakoztassák és provokálják a közönséget. Barbara Kruger 1987-ben készült híres műve, az „I shop therefore I am” („Vásárolok, tehát vagyok”) az egyik legismertebb tipográfiai alkotás. Egy fekete-fehér képen egy kéz tart egy piros-fehér, Futura Oblique betűtípussal írt kártyát. Ez a mű René Descartes híres idézetére utal, kifigurázva a kortárs fogyasztói társadalmat.
A szövegalapú művészet az otthoni terekben számtalan üzenetet közvetíthet: nosztalgikusat, játékosat, ütőset vagy akár provokatívat. A poszterek, táblák és szöveggel ellátott műalkotások egyszerű módot kínálnak arra, hogy a lakók kifejezzék magukat. Persze, ez könnyen átcsúszhat a kínos kategóriába is: gondoljunk például a fehérre meszelt sodrott fán lévő feliratra, miszerint „Imádom a bort, néha még az ételbe is teszek belőle”, vagy a sokat kritizált „Élj, szeress, nevess” (Live, Love, Laugh!) táblára, amely egy ajtó fölött lóg.
Egy friss, a Terry’s Fabrics által készített felmérés szerint ezek a szlogenek a legjobban utált lakberendezési trendek közé tartoznak. Ha úgy gondolod, hogy az „Itt mindig gin-o’clock van” jelmondat nem illik egy rézkarcra a tűzhelyed fölé, akkor a bekeretezett vintage poszterek és reklámplakátok alternatívát kínálnak.
2025. január 27. 15:34
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2025 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat