Érdekességek Eszterről
Itt tanult: A Magyar Képzőművészeti Egyetem iparművészeti szakos diplomamunkáját, egy négyágú meisseni hatású gyertyatartó formai kiegészítését a MAOE is díjazta.
A restaurálás varázsa: a kihívás. A szilikát alapú kerámia-, porcelán- és üvegtárgyak mentése különösen nehéz, ugyanis az égetés során elért máz- és színhatások csak hideg technológiával, festékkel, lakkokkal reprodukálhatók. Nagyon nehéz szépen dolgozni ezen a területen.
Ezt vallja a tárgyak üzenetéről: A drága gyűjteményi darabok nélkül nem lenne teljes egyetlen tárgysorozat sem, míg a családi emléktárgyak általában nem drága darabok, sőt a restaurálásuk gyakran többe kerül, mint a tárgy piaci értéke. Ilyen esetekben az emlék képvisel hatalmas értéket – ez pedig pénzben nem mérhető.
Így pihen: Absztrakt akrilképeket fest, amely egyfajta szabadságot ad kreatív energiáinak, művei hazai és külföldi kiállításokon szerepelnek. Rajong a bécsi Albertina modern alkotásaiért és a Zsolnay-tárlatokért.
Rengeteg sérült tárgyat mentettél már meg, sokszor egészen apró darabokból teremtettél új életet. Hogy születnek újjá ezek a tárgyak?
Drága gyűjteményi darabok és családi emlékek javításával is foglalkozom, ám a folyamat mindkét esetben ugyanaz. Eltávolítom a szennyeződést, a régi beavatkozások nyomait, és a törésfelületek zsírtalanítása után speciális műgyantával végzem a ragasztást. Izgalmas, ahogy negatívok segítségével lépésről lépésre kell pótolni a hiányokat, a koronát pedig az alapszín, a díszítés és az aranykontúr teszi fel a koronát.
Mit adnak hozzá egy-egy enteriőrhöz, miért érdemesek a megmentésre?
A nagyon drága, egyedi tervezésű kerámiák olyan értéket képviselnek, hogy még komoly sérülés esetén is érdemes restaurálni, csodálatos díszei minden lakásnak, önmagukban és egy gyűjtemény darabjaként egyaránt. Az apró porcelánok is reneszánszukat élik, a Drasche figurák például modern és átalakított bútorokkal berendezett kuckós miliőben is mutatósak.
Melyik volt eddig a legemlékezetesebb munkád? Mesélnél róla egy kicsit?
Több munka is emlékezetes volt az elmúlt években, de igazán emlékezetes maradt egy Johann Joachim Kändler által 1760 körül tervezett, fa körül táncoló gyerekeket ábrázoló meisseni porcelán plasztika, amely borzalmas állapotban került hozzám.
Egészen pontosan 139 töredékre lehetett szétbontani, és nagyon komoly munka volt a rengeteg apró levéltöredék helyének megkeresése, rögzítése. A figurák hiányzó végtagjainak és ruhadísz-tartozékainak kiegészítése, illetve a retus szintén rengeteg munkaórát vett igénybe, de a helyreállítással egy különleges és valóban ritka, egyedi tárgyat sikerült megmenteni.
Az év trendje, a grandmillennial lelkét jelentik a hasonlóan idilli hangulatú, régi családi kerámiakincsek. Miért kedveltek ismét?
Sokan az egyre több otthon töltött idő miatt fordultak a lakberendezési stílusra is jellemző nosztalgia felé. Előtérbe került a család, az emlékek gondozása és a rendteremtés is; ezt mutatja, hogy mostanában egyre több megkeresést kapok évekig dobozokban rejtőző nippek, vázák, tálkák megmentésére.
A rokonok, jeles események „lelke” költözik ezekbe a tárgyakba, olyan darabok ezek, amelyek egy életen át elkísérnek. Gyakran olyan hálásak és boldogok, hogy fotót küldenek a tárgyról, amikor újra a megbecsült helyére kerül a lakásban. Emellett meglepve és örömmel tapasztaltam, hogy a fiatal korosztályból egyre többen jutnak el hozzám, és nem csak emléktárgyak miatt, hanem gyűjtőként is.
A te otthonodban is találkozhatnánk kerámiákkal, esetleg olyannal is, amelyen te magad is dolgoztál?
Szigorúan csak a műhelyben, ahol dolgozom! Nem vásárolok, nem gyűjtök porcelánokat és kerámiákat. Ezt már sokan megkérdezték és mindig meglepődnek a válaszon, de szerintem nincs ebben semmi meglepő! Én restaurátor vagyok, nekem a technikai megoldások tökéletesítése, illetve az új alapanyagok nyomon követése, gyakorlatban való alkalmazása a szenvedélyem.
Mit javasolsz azoknak, akik otthon szeretnék megmenteni a szívüknek kedves, sérült vagy törött tárgyaikat?
Ez kényes kérdés, sokszor megkeresnek ilyen problémával, de nem szívesen ajánlok „házi megoldásokat”, mert a munkám jelentős része abból áll, hogy ezeket a próbálkozásokat igyekszem kijavítani. Nem kis munka egy szörnyen sikerült ragasztás vagy kiegészítés után letisztítani, használhatóvá tenni a törésfelületeket. A restaurálás során használt műgyanták speciálisak, nagyon drágák és használatuk is többlépcsős. Én azt vallom, ha valaki komolyan gondolja, hogy meg akar őrizni egy sérült tárgyat, forduljon inkább szakemberhez.
Jó tudni, hogy használati tárgyat csak akkor érdemes javíttatni, ha többet nem kerül használatba, mivel a restaurálás után már nem lehet áztatni, mosogatni, mosogatógépbe tenni vagy kültéren tárolni. Cserébe azonban a helyreállítás minősége évtizedekig kitűnően szinten tartható, és még egy új dísztárgyat is nyertünk!
Hogy látod, mi vár a restaurátorokra a jövőben?
Rengeteg rossz kivitelezésű javítással találkozom „restaurálás” címen, ami nem szakember keze alól kerül ki, és épp ezért sajnos a szilikátrestaurálásnak nincs is mindig jó híre. 2016-ban indítottam egy oldalt Ferencz Eszter Art&Restoration néven azzal a céllal, hogy javítsak a mesterség megítélésén, mert igenis vannak igényes szakemberek és megoldások. Szerettem volna, hogy az emberek tájékozódhassanak arról, mit érdemes helyreállítani, és felhívni a figyelmet a helyreállított tárgyaknál elengedhetetlen speciális bánásmódra. Az én szélmalomharcom, hogy a minőségi kerámia, porcelánrestaurálás megbecsülést kapjon. Ez a jó kommunikáción múlik, mint általában minden.
Ferencz Eszterrel a 2021. márciusi OTTHON magazin Stílus rovatában beszélgettünk.
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2024 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat