hirdetés
hirdetés

Stílusos otthonok Kislakás Inspiráló helyiségek Dekor Megoldjuk Utazás Hírek WEBSHOP

hirdetés
hirdetés

Így alakultak át a magyar otthonok a járvány alatt

A koronavírus-járvány alatt hosszú időt töltöttek a korlátozó intézkedések miatt az otthonaikban a magyarok, amely sokaknál egyszerre vált munkahellyé, iskolává vagy éppen edzőteremmé.

A JYSK üzletlánc reprezentatív kutatása arra kereste a választ, hogyan alakították át az életterüket, otthonaikat a karantén alatt a magyarok. A felmérésből kiderült, 84 százaléknak nem vagy többnyire nem okozott gondot, hogy a karantén alatt össze volt zárva a család. Mindössze 16 százaléknak jelentett csak komoly nehézséget, hogy összezárva kellet töltenie az időt. A nemek között egyébként nem volt lényeges különbség, azonban azok közül, akik egyáltalán nem érezték problémának az összezártságot a többség nő volt.

Felújítás, dekorálás, átrendezés

A kijárási korlátozások alatt azonban a megkérdezettek 16 százalékánál alakítani kellett a lakásokon, hogy az minden funkciót - otthoni munkavégzés, oktatás - el tudjon látni. 14 százalék pedig belevágott a régen tervezett felújításba, 7 százalék vásárolt új bútorokat, 17 százalék dekorált és 14 százalék átrendezte a lakást. Új bútorokat leginkább a 18-39 évesek vásároltak, és ők voltak a legtöbben, akik átrendezték a lakásukat. Felújításokat pedig leginkább a 60 évnél idősebbek végeztek. A megkérdezettek több mint fele azonban a koronavírus-járvány miatti bizonytalan gazdasági helyzetben „válságüzemmódra” kapcsolt, és igyekezett megtakarítani a költekezés helyett.

Sláger lett a kerti bútor és a trambulin

A kutatásból az is kiderült, hogy azok, akik vettek ebben az időszakban új bútorokat, kiegészítőket 30 százaléka 50 ezer forint alatt költött erre, 10 százalék 50 ezer forint és 200 ezer forint között vásárolt, míg mindössze 6 százalék szánt több mint 200 ezer forintot erre a célra, leginkább a 40-59 éves korosztály. Bútort továbbra is inkább személyesen vásárol a megkérdezettek 45 százaléka, különösen az idősek vagy alapfokú végezettséggel rendelkezők. Mindössze 20 százalék az, aki bútort (leginkább a 40-59 évesek), és 25 százalék, aki lakberendezési tárgyakat vesz online. Ha pedig lakberendezésről van szó, a magyarok számára az első helyen a praktikusság második helyen pedig az ár szerepel. Ezután következik a kényelem, a funkcionalitás és csak utolsóként a dizájn. Utóbbi egyébként leginkább a városi, 40-59 évesekre jellemző.

„A vírus megjelenésével átalakultak a mindennapok, az elmúlt időszakban ezért elsősorban azoknál a termékeknél látunk kiugró növekedést, amelyek szükségesek voltak a megváltozott hétköznapok során. A járvány kezdetekor, a 2020 márciusától érvényben lévő korlátozások miatt csökkent, majd május és július között viszont jelentősen megugrott a forgalom az áruházainkban. A 2019-2020-as pénzügyi évben az árbevételt nézve leginkább a kerti bútorok és a beltéri bútorok növekedtek, 22 és 16 százalékkal. A JYSK pedig összességében 51,4 milliárd forint árbevételt ért el, amely több mint 13 százalékos növekedést jelent az előző pénzügyi évhez képest. A 2020-2021-es, még nem teljes pénzügyi évben, idén júniusig újra a kerti bútorokból, valamint lakberendezési és dekorációs cikkekből származó árbevétel nőtt a leginkább, 16 és 15 százalékkal” – mondta Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Ausztriáért, Görögországért felelős country managere.

Szimeiszter Sándor hozzátette, hogy a járvány hatására tavaly és idén is két számjegyű növekedést produkáltak a függönyök, és a tavalyi évben háromszorosára nőtt a trambulinokból származó bevétel, hiszen a gyerekek nagy része szintén otthon maradt. De az otthoni munkavégzés és tanulás miatt az irodaszékek és irodabútorokból származó bevétel is jelentősen nőtt.

kertibutor.jpg

Otthon és a lelkiállapot

A felmérésből az is kiderült, hogy a megkérdezettek 73 százaléka szerint az otthoni környezetnek, a bútoroknak, a dekorációnak, a lakás állapotának nemcsak funkcionálisnak kell lennie, de ezek befolyásolják a lelki állapotukat is. Ezt leginkább a budapestiekre és a fiatalabb korosztályra, a 18-39 évesekre igaz.

JYSK kutatását értékelve Dúll Andrea környezetpszichológus, az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézetének vezetője elmondta: „Az otthon pszichológiai értelemben elsődleges territórium, vagyis a pszichológiailag hozzánk legközelebb álló tér, amelyet egyénileg és családilag is leginkább személyre szabunk. Ez az erős lélektani birtoklásérzet és kontroll adja az otthon egyik legfontosabb pszichológiai jelentését. Ezt az élményt kellett újrakalibrálni járvány alatt és várhatóan az „új normális” időszakban is számolnunk kell azzal, hogy – bár sok esetben a fizikai térhatárok továbbra is változatlanok maradnak –, a pszichológiai térélmény változik. Érdemes megértenünk és megtanulnunk a terek és bennük az emberek új, flexibilis pszichológiai kapcsolatrendszerét – ez a járványhelyzet egyik hozadéka lehet”.

A JYSK adatai is azt mutatják, hogy a 2020-as tavaszi időszakban több olyan terméknél is megnőtt a kereslet, amelyekkel otthonosabbá tehetőek a lakások: a lakberendezési termékek közül például a gyertyákból származó árbevétel például 28 százalékkal, az ágytakarók esetében 23 százalékkal, a képkereteknél pedig 20 százalékkal nőtt.



hirdetés
Legnépszerűbb témák
Stílusos otthonok
Béke és nyugalom stílusos környezetben: 5 mesés nyaraló a Balatonnál
Túlvagyunk a tavasz közepén, lassan ideje megtervezni az idei nyaralást! A szerencsésebbeket nyaraló várja a Balaton-partján, így elég csak oda ...

Dekor
Kedvenceink kedvencei: Szabados Ágival beszélgettünk
Szabados Ágit korábban hírműsorvezetőként, ma az olvasás nagyköveteként ismerhetjük, aki minden otthonba olvasókuckót álmodik.

Inspiráló helyiségek
Valódi vadregény: egy magával ragadó rábaközi kert
Már-már bukolikus hangulat uralkodik Zoltán rábaközi kertjében, amely lágy ívekben kanyargó ösvényekkel, ligettel, tóval és a nyugalom ajándékával ...

hirdetés


EZT IS Ajánljuk
Megoldjuk
Így változtatta meg a járvány a lakberendezést
A járvány életünk szinte minden területét befolyásolta, otthonunk pedig fontosabb lett számunkra, mint valaha. Nézzük, hogyan hatott a ...

Hírek
Kiderült: rosszabbul alszunk a járvány idején
Romlott az alvásunk minősége a járvány alatt, ez pedig negatívan befolyásolja egészségi állapotunkat – derült ki a Magyar Alvás Szövetség ...

Hírek
Másként takarítunk a koronavírus miatt
Egy felmérés szerint jelentősen több gőztisztító készüléket vásároltunk az elmúlt negyedévben, mint korábban. Valószínűleg ez egyrészt annak ...








Fizess elő a magazinra!

Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.



otthon.hu © 2024 – minden jog fenntartva

Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás    Játékszabályzat

Impresszum    Médiaajánlat    Előfizetés    Kapcsolat    ÁSZF

Stílusos otthonok
Sztárlakások
Kislakás Inspiráló helyiségek
Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali
Dekor
Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony
Megoldjuk
Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek
Utazás Hírek